Naar aanleiding van de aangekondigde hitteperiode en de afgekondigde code rood heeft de Stad Tongeren-Borgloon organisatoren van komende evenementen actief aangeschreven met een oproep om extra aandacht te besteden aan de veiligheid en het welzijn van bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. Het stadsbestuur vraagt organisatoren om preventieve maatregelen te nemen om de risico’s van extreme warmte zoveel mogelijk te beperken.
De komende dagen en weken staan er in Tongeren-Borgloon heel wat activiteiten op het programma. Omdat hoge temperaturen een impact kunnen hebben op de gezondheid van deelnemers en bezoekers, vraagt het lokaal bestuur aan organisatoren om onder meer voldoende drinkwater te voorzien, schaduw- en rustplaatsen in te richten en bijzondere aandacht te besteden aan kwetsbare personen zoals kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsproblemen.
De oproep kadert binnen de aandachtspunten uit het hitteplan van de FOD Volksgezondheid, waarin onder meer wordt aanbevolen om tijdens warme periodes extra maatregelen te nemen en maximaal in te zetten op verkoeling en preventie.
"We kijken uit naar een mooie en levendige evenementenzomer in Tongeren-Borgloon, maar de gezondheid en veiligheid van bezoekers blijven daarbij onze eerste zorg. Met deze extreme temperaturen willen we organisatoren aanmoedigen om tijdig de nodige voorzorgen te nemen. Vaak kunnen kleine maatregelen, zoals voldoende drinkwater of extra schaduwplekken, een groot verschil maken voor het comfort en de veiligheid van iedereen." zegt Jo Feytons, burgemeester van Tongeren-Borgloon.
De stad benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor de organisatie van evenementen bij de organisatoren blijft liggen, maar wil hen met deze communicatie ondersteunen en bewustmaken van de mogelijke gevolgen van extreme hitte.
Het lokaal bestuur blijft de weersvoorspellingen opvolgen en zal waar nodig bijkomende informatie of aanbevelingen verspreiden.
