Attest van woonst (met of zonder historiek)

Heb je een attest van woonst nodig? Doe snel je aanvraag online!

online aanvagen (met historiek) online aanvragen (zonder historiek)

Inhoud

Een attest van woonst met of zonder historiek vermeldt waar je je hoofdverblijfplaats hebt.

Voorwaarden

Wil je een attest van woonst aanvragen, dan moet je in Tongeren-Borgloon zijn ingeschreven.

Procedure

Doe je aanvraag online

Vraag je attest online aan.Eens je aanvraag verwerkt is, krijg je een mail met een link naar het attest. Je kunt dit attest ook downloaden

Doe je aanvraag aan het loket

  • Zonder afspraak aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren.
  • Met afspraak in het administratief centrum van Borgloon.

Wat meebrengen

  • je identiteitskaart/verblijfskaart
  • Vraag je het attest van woonst aan voor iemand anders, dan heb je een volmacht en een kopie van de identiteitskaart van die andere persoon nodig.

Kostprijs

Een attest van woonst is gratis.

Veelgestelde vragen

Kan ik als niet-Belg online een attest van woonst aanvragen?

Ja. Je hebt wel een elektronische verblijfskaart nodig.

Waarvoor heb ik een attest van woonst nodig?

De mutualiteit, de belastingen of andere overheden kunnen je vragen je huidige domicilieadres, al dan niet met historiek, te bewijzen. Dat kun je doen met een attest van woonst. Je kunt er ook mee bewijzen dat je samenwoont op hetzelfde adres.

Kan ik een vertaling krijgen van een attest van woonst?

De dienst burgerzaken kan je bij je attest een vertaaldocument geven. Dat kan wanneer je je attest in een ander land van de Europese Unie moet afgeven. Je vraagt het vertaaldocument per mail of telefonisch aan.

Aanvaardt de ontvanger in de andere lidstaat het vertaaldocument niet of heb je bijvoorbeeld je attest nodig omdat je wilt huwen in een land van buiten de Europese Unie, dan moet je een beroep doen op een beëdigd vertaler. In de databank van FOD Justitie kan je zelf een beëdigde vertaler zoeken.

Ik zoek het adres van een ander persoon. Wat moet ik doen?

Zoek je het adres van een ander persoon, dan kun je dat vragen aan de dienst burgerzaken met de reden waarom je dit adres opvraagt. Bijvoorbeeld een adresopzoeking in het kader van een gerechtelijke procedure. De dienst burgerzaken beoordeelt elke aanvraag. Je doet de aanvraag online, per mail of per brief.

 

Gerelateerde items

Naar top