Attest van leven

Soms moet je bewijzen dat je nog leeft.

online aanvragen

Dienst burgerzaken Tongeren:

Dienst burgerzaken Borgloon:

  • tel. 012 67 36 73

Inhoud

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.

Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:

  • uzelf
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet

Procedure

Naargelang uw situatie kunt u het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst burgerzaken van uw gemeente
  • de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Hebt u een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds € 20,00 per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat meebrengen

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning

Veelgestelde vragen

Kan ik als niet-Belg online een attest van leven aanvragen?

Ja. Je hebt wel een elektronische verblijfskaart nodig.

Waarvoor heb ik een attest van leven nodig?

Dit document wordt je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Kan ik een attest van leven laten legaliseren?

Je kan door hier te klikken een attest van leven aanvragen voorzien van een digitale legalisatie of apostille door het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Kan ik een vertaling krijgen van een attest van leven?

De dienst burgerzaken kan je bij je attest een vertaaldocument geven. Dat kan wanneer je je attest in een ander land van de Europese Unie moet afgeven. Je vraagt het vertaaldocument per mail of telefonisch aan.

Aanvaardt de ontvanger in de andere lidstaat het vertaaldocument niet of heb je bijvoorbeeld je attest nodig omdat je wilt huwen in een land van buiten de Europese Unie, dan moet je een beroep doen op een beëdigd vertaler. In de databank van FOD Justitie kan je zelf een beëdigde vertaler zoeken. 

 

Digitaal loket

Naar top