Heb je voor je huwelijk een attest van woonst nodig? Vraag het hier online aan!
Inhoud
Een attest van woonst voor huwelijk vermeldt dat je ingeschreven bent op je adres. Het vermeldt ook de datum waarop je ingeschreven bent.
Voorwaarden
Wil je een attest van woonst voor huwelijk aanvragen, dan moet je in Tongeren-Borgloon zijn ingeschreven.
Procedure
Doe je aanvraag online
Vraag je attest online aan. Eens je aanvraag verwerkt is, krijg je een mail met een link naar het attest. Je kunt dit attest ook downloaden
- via Mijn dossier van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Meld je aan met je eID.
- via Mijn Burgerprofiel. Meld je aan via je eID, itsme of een andere digitale sleutel.
Doe je aanvraag aan het loket
- Zonder afspraak aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren.
- Met afspraak in het administratief centrum van Borgloon.
Wat meebrengen
- identiteitskaart/verblijfskaart
- Vraag je het attest van woonst voor huwelijk aan voor iemand anders, dan heb je een volmacht en een kopie van de identiteitskaart van die andere persoon nodig.
Kostprijs
Een attest van woonst voor huwelijk is gratis.
Veelgestelde vragen
Kan ik als niet-Belg online een attest van woonst voor huwelijk aanvragen?
Ja. Je hebt wel een elektronische verblijfskaart nodig.
Waarvoor heb ik een attest van woonst voor huwelijk nodig?
Het attest van verblijf voor een huwelijk kun je nodig hebben voor een huwelijk in het buitenland.
Kan ik een vertaling krijgen van een attest van verblijfplaats met oog op een huwelijk?
De dienst burgerzaken kan je bij je attest een vertaaldocument geven. Dat kan wanneer je je attest in een ander land van de Europese Unie moet afgeven. Je vraagt het vertaaldocument per mail of telefonisch aan.
Aanvaardt de ontvanger in de andere lidstaat het vertaaldocument niet of heb je bijvoorbeeld je attest nodig omdat je wilt huwen in een land van buiten de Europese Unie, dan moet je een beroep doen op een beëdigd vertaler. In de databank van FOD Justitie kan je zelf een beëdigde vertaler zoeken.