BlueAssist

Meer kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven dankzij BlueAssist.

Communicatie is niet altijd even gemakkelijk 
Vlaanderen telt ruim 660 000 mensen die dagdagelijkse informatie moeilijk begrijpen. Velen onder hen hebben het bovendien lastig om een eenvoudige vraag te stellen. Denk hierbij maar aan mensen met een verstandelijke beperking, beginnende dementie of een taalbarrière. Deze hindernissen weerhouden hen er maar al te vaak van om zelfstandig en met vertrouwen deel te nemen aan het dagelijkse leven. Ze mogen of kunnen enkel onder begeleiding op pad of blijven door deze communicatieve drempels liever thuis.

Een icoon zegt meer dan duizend woorden
BlueAssist vzw speelt in op deze problematiek, door in te zetten op de wil van mensen om goed te doen.
Het is echter niet altijd duidelijk hoe je iemand kan helpen en we betuttelen niet graag.
Daarom ontwikkelde BlueAssist vzw een herkenbaar icoon dat een houvast biedt aan mensen die het moeilijk hebben om een eenvoudige vraag te stellen. Met behulp van BlueAssist-kaartjes of de BlueAssist-app voor smartphones kunnen de mensen hun vraag stellen aan jou, een medeburger, een voorbijganger, een buschauffeur, een ober, een loketbediende, een winkelier. Het werkt in twee richtingen. Iemand met behoefte aan hulp in ogenschijnlijk makkelijke dagelijkse dingen, kan zo’n BlueAssist-kaartje tonen. Maar ook de instanties die hulp bieden, krijgen de mogelijkheid hun diensten aan te bieden door het BlueAssist-logo als zelfklever op hun voordeur of etalage te tonen.
 
Een BlueAssist-vraag bestaat steeds uit een hulpvraag en het BlueAssist-icoon. Door de herkenning van het icoon weten mensen dat het om een eenvoudige vraag gaat en dat ze gemakkelijk kunnen helpen.
Met BlueAssist durft Anke de buschauffeur aan te spreken en kan Simon alleen een SIM-kaart aanvragen in de Proximuswinkel.
Riad geraakt bij het juiste loket om papieren aan te vragen.
Solange wordt beter geholpen als ze even in de war is.
Mieke kan de juiste halte vinden om op haar werk te geraken.
Niels geeft zo gemakkelijker zijn bestelling door in een restaurant.

De uitdaging voor Vlaanderen
 50 gemeentes, 25 scholen voor bijzonder onderwijs en 100 organisaties zijn al een engagement aangegaan om een stevig maatschappelijk platform te creëren dat BlueAssist-gebruik herkent en integreert. Organisaties zoals De Lijn en Proximus zijn BlueAssist-vriendelijk. Zo zijn alle busschauffeurs opgeleid om BlueAssist te herkennen en gepast te reageren als iemand een vraag stelt.
 BlueAssist vzw heeft de ambitie om in heel Vlaanderen, en op lange termijn ook ver over de Vlaamse grenzen heen, de goede burgerzin te stimuleren en een uitgebreid netwerk van bondgenoten uit te bouwen om een warme samenleving te creëren waarbij elkaar kunnen helpen centraal staat.
 Daarom heeft Borgloon zich ook geëngageerd om ook deel te nemen en om het project ruim bekend te maken. Trouwens één van de eerste gemeenten in Limburg.
 De kaartjes die gebruikt worden zijn verkrijgbaar in het Sociaal Huis, het Administratief Centrum en de Openbare Bibliotheek.

Of je kan ze zelf downloaden op www.blueassist.eu. Hier vind je ook alle informatie over de vzw en hoe het systeem werkt.

Naar top