Wil je je online aanmelden bij de overheid? Doe dat op een veilige manier! Je leest hier hoe je een digitale sleutel aanvraagt.
Inhoud
Om je aan te melden bij de verschillende e-loketten van de Vlaamse, lokale of de federale overheid, moet je je identiteit bevestigen. Je kunt met een digitale sleutel op een veilige manier aanmelden bij de online diensten van de overheid. De overheid biedt verschillende digitale sleutels aan.
Voorwaarden
- Je hebt een identiteitskaart
- Je hebt een elektronische verblijfskaart
- Je bent minstens 12 jaar oud
Wat je moet doen wanneer je geen identiteitskaart of elektronische verblijfskaart hebt, lees je bij ‘Welke stappen zijn er?
Procedure
Ik heb een identiteitskaart of elektronische verblijfskaart
Wat moet ik doen?
- Je activeert je digitale sleutels. Je hebt wel je identiteitskaart of elektronische verblijfskaart nodig voor de activering.
Doe je aanvraag aan het loket:
- Zonder afspraak aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren.
- Met afspraak in het administratief centrum van Borgloon.
Een aanvraag via mail, telefoon of volmacht kan niet.
Ik bevind mij in 1 van de onderstaande gevallen:
- Ik ben een niet-Belg met een papieren verblijfskaart: attest van immatriculatie (oranje kaart) of bijlage 35
- Ik ben een niet-Belg zonder geldige elektronische verblijfskaart, met een ander geldig identiteitsbewijs zoals een reispas
- Ik ben een Belg zonder geldige identiteitskaart, met een ander geldig identiteitsbewijs zoals een reispas
Wat moet ik doen?
Doe je aanvraag aan het loket:
- Zonder afspraak aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren.
- Met afspraak in het administratief centrum van Borgloon.
Je krijgt onmiddellijk na de registratie van je identiteit een activatiecode. Je ontvangt op hetzelfde moment via het opgegeven e-mailadres een activatielink. Je hebt 14 dagen de tijd om deze link te activeren met de gekregen activatiecode. Nadat je op de activatielink hebt geklikt, moet je een gebruikersnaam en een wachtwoord aanmaken. Na de activatie kun je kiezen tussen een aantal digitale sleutels: 'mobiele app', 'SMS' of 'beveiligingscode via e-mail'.
Wat meebrengen
- Altijd: je identiteitskaart of elektronische verblijfskaart.
- Bij de aanvraag aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren: je e-mailadres.
- Bij het gebruik van de beveiligingscode mobiele app of sms: je smartphone.
Kostprijs
De aanvraag van een digitale sleutel is gratis.