Een overlijden moet je aangeven bij de dienst burgerzaken.
Inhoud
Een arts stelt het overlijden vast.
Na de vaststelling krijg je een attest van overlijden. Dat heb je nodig voor de aangifte.
Daarna doe je zo snel mogelijk de aangifte.
Voorwaarden
Je kunt enkel personen die in Tongeren-Borgloon zijn overleden aangeven in een administratief centrum naar keuze.
Procedure
Er zijn 2 mogelijkheden:
Je bent een begrafenisondernemer:
- Je doet de de aangifte online
Je bent een particulier:
Doe je zelf aangifte, dan kom je naar een administratief centrum naar keuze. Je moet wel een afspraak maken.
De stad Tongeren-Borgloon maakt ook een officieel document op: de overlijdensakte.
Wat meebrengen
Bij de aangifte van het overlijden leg je de volgende documenten voor:
- het attest van overlijden (model IIIC). De arts die het overlijden vaststelde, maakt dit document op.
- het medisch attest ingevuld door de arts
- de identiteitskaart van de overledene
- de identiteitskaart van de aangever
- het rijbewijs van de overledene
Niet-inwoners van Tongeren-Borgloon?
Je zorgt ook nog voor een attest van laatste wilsbeschikking van de overledene. Het gemeentebestuur van je laatste woonplaats levert dit attest af.
Begravingen buiten Tongeren-Borgloon?
Je zorgt ook nog voor een 'aanvaardingsbewijs'. Het gemeentebestuur van de plaats waar de begraafplaats gelegen is, levert deze toelating af.
Kostprijs
Een overlijdensaangifte is gratis.
Uitzonderingen
Moet ik aangifte doen van een levenloos geboren kind?
Soms moet of kun je aangifte doen van een levenloos geboren kind.
Veelgestelde vragen
Welke instanties of personen moet ik op de hoogte brengen van een overlijden?
Bank, notaris, verzekeringsmaatschappij, ziekenfonds, pensioendienst, belastingen, huiseigenaar, watermaatschappij, telecomprovider, leverancier van gas en elektriciteit, …
Welk document heb ik nodig om een rekening te deblokkeren?
Wil je een rekening deblokkeren of een aangifte van nalatenschap doen, dan heb je een attest van erfopvolging nodig.