Lees hier alles over de aanvraag of verlenging van je elektronische verblijfskaart als je niet de Belgische nationaliteit hebt.
Inhoud
Niet-Belgen (ook kinderen jonger dan 12 jaar) die over een tijdelijk of permanent verblijfsrecht van meer dan 3 maanden beschikken vragen een elektronische verblijfskaart aan.
Afhankelijk van je verblijfsstatuut krijg je een bepaald type kaart. Het type kaart is aangeduid met een letter, die op de voorkant of achterkant van de kaart staat.
Overzicht van de verschillende elektronische verblijfskaarten
Ben je nieuw in België? Dan moet je een andere procedure volgen.
Voorwaarden
- Je bent een niet-Belg.
- Je wilt langer dan 3 maanden in België wonen.
- Je verblijfsrecht is goedgekeurd.
- Voor een kind jonger dan 12 jaar moet je aantonen dat je het ouderlijk gezag hebt over je kind.
Procedure
Hoe je eerste elektronische verblijfskaart aanvragen?
Je doorloopt eerst het volledige inschrijvingsproces. Soms heb je eerst nog een oranje kaart (attest van immatriculatie) of een papieren verblijfsdocument (bijvoorbeeld bijlage 15). Bij een positieve beslissing kan je een verblijfskaart aanvragen.
Maak hierna een afspraak in een administratief centrum naar keuze.
Hoe je elektronische verblijfskaart verlengen?
Heb je een verblijfskaart type A, dan moet je op eigen initiatief een afspraak maken in een administratief centrum naar keuze. Onder bepaalde voorwaarden kan ook via het online formulier een aanvraag indienen.
Heb je al een elektronische verblijfskaart dan krijg je met de post een uitnodiging om deze te verlengen.
Wanneer kun je je elektronische verblijfskaart verlengen?
Je doet je aanvraag voor verlenging tussen de 45ste en 30ste dag vóór de vervaldatum van je huidige kaart.
Bij een verblijfskaart type A kunnen we je verblijfskaart pas verlengen na de goedkeuring van de Dienst Vreemdelingenzaken. Dat kan enige tijd duren. Heeft de Dienst Vreemdelingenzaken geen beslissing genomen voor de vervaldatum van je kaart, dan heb je recht op een tijdelijk papieren verblijfsdocument.
Je verblijfskaart verlengen doe je zelf. Iemand anders kan dat niet in jouw plaats doen, behalve om medische redenen.
Bij de aanvraag van je verblijfskaart moet je je vingerafdrukken geven.
Je elektronische verblijfskaart afhalen
Je krijgt een paar weken na de aanvraag van je verblijfskaart via de post een brief met je codes. Dat betekent dat je kaart beschikbaar is op de locatie waar je ze hebt aangevraagd.
- Zonder afspraak aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren.
- Met afspraak in het administratief centrum van Borgloon.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van je verblijfskaart
- je huidige verblijfskaart. Is je verblijfskaart gestolen of ben je ze verloren, dan breng je een verliesattest mee (hiervoor moet je naar de politie);
- je paspoort of identiteitsbewijs.
In het administratief centrum van Borgloon is een pasfoto meebrengen is niet meer nodig. We nemen een foto aan het loket.
In het administratief centrum van Tongeren is geen fotoapparatuur aanwezig, daar moet je dus wel nog zelf een pasfoto meebrengen.
Bij de afhaling van de verblijfskaart
- Je oude verblijfskaart of het vervangattest.
- De pin- en pukcodes die je thuis hebt ontvangen.
Bij het aanvragen en afhalen van je verblijfskaart moet je je vingerafdrukken geven. Je kunt dus geen kaart voor iemand anders aanvragen of afhalen. Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar moeten hun verblijfskaart zelf afhalen.
Heb je dringend je verblijfskaart nodig, dan moet je een beroep doen op de spoedprocedure.
Je moet je verblijfskaart binnen 3 maanden na je aanvraag afhalen. Daarna wordt ze vernietigd.
Kostprijs
Gewone procedure | 24 euro |
Dringende procedure | 130 euro |
Verblijfskaart voor een kind jonger dan 12 jaar (EU) | 8 euro |
Verblijfskaart voor een kind jonger dan 12 jaar (niet-EU) | 11 euro |
Dringende procedure voor een kind jonger dan 12 jaar (EU) | 108 euro |
Dringende procedure voor een kind jonger dan 12 jaar (niet-EU) | 120 euro |
Je betaalt bij aanvraag en bij voorkeur contactloos.
Leveringstermijn
Aanvraag | Afhalen | |
Gewone procedure | 14 werkdagen na aanvraag | |
Dringende procedure | Op weekdagen vóór 14u30 | Volgende werkdag na 14u |
Dringende procedure | Op weekdagen na 14u30 | 2 werkdagen later na 14u |
Uitzonderingen
Personen die geen vingerafdrukken kunnen geven of niet kunnen tekenen
Moet je een nieuwe verblijfskaart aanvragen en kun je je vingerafdrukken niet geven of niet tekenen omdat je je bijvoorbeeld niet kunt verplaatsen? Neem contact op met een administratief centrum naar keuze. Je zorgt wel voor een doktersattest van maximaal 1 maand oud.
Afwijkingen op de voorwaarden voor de pasfoto
Je kunt om medische redenen, bijvoorbeeld omwille van een chemotherapie, een afwijking op de voorwaarden van de pasfoto vragen. Je zorgt wel voor een doktersattest.
Na je medische behandeling kun je op eigen kosten een nieuwe verblijfskaart met een nieuwe pasfoto aanvragen.
Veelgestelde vragen
Moet ik mijn verblijfskaart altijd bij me hebben?
Ja, je moet je verblijfskaart altijd op zak hebben vanaf de leeftijd van 15 jaar.
Je verblijfskaart is geen identiteitsdocument. Je moet altijd een geldig identiteitsdocument op zak hebben, bijvoorbeeld je paspoort of, als je een onderdaan bent van de Europese Unie, je identiteitskaart uit je eigen land.
Ter illustratie:
- Een Turkse onderdaan moet zijn Turks paspoort bij hebben.
- Een Duitse onderdaan moet zijn eigen Duitse identiteitskaart of paspoort bij hebben.
Kan ik reizen met mijn verblijfskaart?
Je verblijfskaart is geen reisdocument.
Met enkel je verblijfskaart mag je niet reizen, ook niet in de Schengenzone. Deze regel geldt voor zowel onderdanen van een lidstaat van de Europese Unie als voor andere niet-Belgen en voor alle verblijfskaarten.
Wil je zonder problemen terugkeren naar België, dan heb je zowel je geldige verblijfskaart als je paspoort nodig (voor onderdanen van een lidstaat van de Europese Unie is een identiteitskaart van het eigen land ook goed).
Mijn verblijfskaart is gestolen, vernield of verloren. Wat moet ik doen?
- Doe zo snel mogelijk hiervan aangifte bij de politie. Maak hiervoor een afspraak. Je krijgt van de politie een attest (bijlage 12) als bewijs van je aangifte. Een aangifte in een administratief centrum is niet mogelijk.
- Maak na je aangifte bij de politie een afspraak in een administratief centrum naar keuze. Daar vraag je een duplicaat van je verblijfskaart aan.
- Meld verlies of diefstal van je verblijfskaart altijd onmiddellijk bij DocStop op het nummer 0800 2123 2123.
Kan ik voor mijn kind een verblijfskaart aanvragen?
Ja, maar dat is niet verplicht.
Als niet-EU burger heb je deze verblijfskaart wel ook als kind nodig om terug te keren naar België als je gaat reizen. De kaart voor een kind jonger dan 12 jaar is maximaal 3 jaar geldig en telkens afhankelijk van het verblijfsstatuut.
Heb je nog een papieren kaart? Ze blijft geldig tot aan de vervaldatum.
De chip van mijn verblijfskaart is niet meer leesbaar of is defect. Wat moet ik doen?
Samen met jou kijken we voor een oplossing in een administratief centrum naar keuze.
- Zonder afspraak aan de snelbalie van het administratief centrum in Tongeren.
- Met afspraak in het administratief centrum van Borgloon.