Heb je een geboorteakte nodig?
Dienst burgerzaken Tongeren:
Dienst burgerzaken Borgloon: tel. 012 67 36 73
Inhoud
De akte van geboorte wordt opgemaakt na de aangifte van geboorte en digitaal geregistreerd in de databank van de burgerlijke stand.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- uzelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- uw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
In een geboorteakte vindt u alle gegevens over de geboorte van een persoon:
- de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind
- in voorkomend geval, de verklaring van naamskeuze door de ouders
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de moeder, en van de vader of de meemoeder, indien hun afstamming vaststaat
- in voorkomend geval, het aktenummer van de akte van prenatale erkenning, of de erkenning door de moeder, vader of de meemoeder.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur van je woon- of geboorteplaats.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het thuisloket
- of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Geboorteakte uit het buitenland
Als u in het buitenland bent geboren, moet u aan de dienst burgerzaken vragen in welke gemeente de akte van geboorte wordt bewaard.
Wat meebrengen
Als u het document zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Veelgestelde vragen
Kan ik als niet-Belg online een geboorteakte aanvragen?
Ja. Je hebt wel een elektronische verblijfskaart nodig.
Kan ik een geboorteakte laten legaliseren?
Je kan door hier te klikken een geboorteakte aanvragen voorzien van een digitale legalisatie of apostille door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Kan ik een vertaling krijgen van een geboorteakte?
De dienst burgerzaken kan je bij je geboorteakte een vertaaldocument geven. Dat kan wanneer je je geboorteakte in een ander land van de Europese Unie moet afgeven. Je vraagt het vertaaldocument per mail of telefonisch aan.
Aanvaardt de ontvanger in de andere lidstaat het vertaaldocument niet of heb je bijvoorbeeld je geboorteakte nodig omdat je wilt huwen in een land van buiten de Europese Unie, dan moet je een beroep doen op een beëdigd vertaler. In de databank van FOD Justitie kan je zelf een beëdigde vertaler zoeken.
De dienst burgerzaken kan je wel een internationale geboorteakte bezorgen. Een internationale geboorteakte is geen vertaling, maar een akte die voorzien is van internationaal overeengekomen codes.