Wat is knikkeren?
Knikkeren is een spel dat al duizenden jaren bestaat. Er zijn zelfs oude Egyptische graven gevonden met afbeeldingen van mensen die knikkeren spelen. Het spel werd tijdens de Middeleeuwen populair in Europa en verspreidde zich over de hele wereld. Het spel bestaat uit het rollen van knikkers over een vlak oppervlak en het proberen te raken van andere knikkers om zo deze uit een cirkel te stoten.
Wat heb je nodig?
- Knikkers: kleine, ronde glazen of stenen ballen
- Een speelveld op een vlakke ondergrond, zoals een straat, plein of grasveld
Wist je dat...
Elke knikker zijn eigen naam en specifieke eigenschappen heeft? Enkele veelvoorkomende knikkernamen zijn (reuzen)bonk, bommel, kanarie, kattenoog, stuiter, rood-wit-blauwtje, rode duivel...
Zo speel je het spel
Er zijn veel variaties op de regels van knikkeren, afhankelijk van de regio en het land waarin het spel wordt gespeeld. Sommige variaties bestaan uit het gebruik van hindernissen, het spelen in teams, of het gebruik van speciale regels voor bepaalde knikkers. Hier leggen we twee populaire varianten uit.
Variant 1
- Bepaal met hoeveel knikkers er gespeeld wordt. Elke speler krijgt hetzelfde aantal knikkers (meestal 5 stuks).
- Teken een kleine cirkel op de grond of maak een kuiltje in het zand (bijvoorbeeld met de hiel van je schoen).
- Rol om de beurt vanop enkele meters afstand - de gooilijn - een knikker naar het kuiltje of de cirkel. Dat doe je door je wijsvinger van achter je duim te laten schieten of door met een kromme wijsvinger tegen de knikker aan te stoten.
- Als jouw knikker in het kuiltje rolt mag je nog een keer. Als je knikker niet in het kuiltje rolt, is de volgende speler aan de beurt.
- Nieuwe knikkers worden vanaf de gooilijn gerold. Knikkers die al in het veld liggen, worden gegooid vanaf het punt waar ze liggen. Als een knikker uit het speelveld rolt, moet je deze terugleggen op de plek waar hij eruit is gerold.
- Probeer de knikker(s) van je tegenstander(s) weg te schieten van het kuiltje.
- De speler die de als eerste al zijn knikkers in het kuiltje of in de cirkel kan rollen is de winnaar en mag alle knikkers uit het kuiltje houden.
Variant 2
- Plaats de knikkers in een cirkel.
- Elke speler neemt om de beurt een schot om te proberen de andere knikkers uit de cirkel te schieten.
- Als een speler een knikker uit de cirkel schiet, mag hij deze knikker houden en blijft hij aan zet om opnieuw te schieten.
- Als een speler een andere knikker raakt en uit het spel schiet, mag hij ook die knikker houden.
- Het spel gaat door totdat alle knikkers uit de cirkel zijn geschoten of tot er een bepaald aantal rondes is gespeeld.