Mobitwin centrale

Op bezoek gaan bij familie of vrienden, naar de hobbyclub, een bezoekje aan de kapper, boodschappen doen, formulieren invullen op het gemeentehuis, een consultatie bij de dokter, een opname in het ziekenhuis, …

Doelgroep

Inwoners met vervoersproblemen en een beperkt inkomen.

Voorwaarden

JE BENT MINDER MOBIEL:

  • je kan je door ouderdom, ziekte, handicap of een sociale noodsituatie niet verplaatsen met het openbaar vervoer
  • er is geen aansluiting van het openbaar vervoer bij jou in de buurt
     

JE INKOMEN LIGT ONDER DE GESTELDE INKOMENSGRENS:

  • je inkomen mag niet hoger liggen dan twee maal het categoriebedrag leefloon (*)
  • voor de meest recente leefloonbedragen; zie de website van de POD MI


JE BENT EEN INWONER VAN DE GEMEENTE BORGLOON.

(*) het bedrag leefloon is gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Laatste indexaanpassing 01/05/2024

Procedure

1. Aansluiting Mobitwin Centrale
Je neemt contact op met het Sociaal Huis Borgloon en je laat weten dat je lid wenst te worden van de Mobitwin Centrale.  Dit kan via tel. 012 67 36 60.

Je maakt een afspraak tijdens de openingsuren van de sociale dienst om je aan te sluiten als lid van de Mobitwin Centrale.
De verantwoordelijke zal op basis van je inkomstenbewijzen nagaan of je voldoet aan de voorwaarden.
Je tekent het inschrijvingsformulier en de verzekeringsverklaring en je geniet dan automatisch van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

2. Rit aanvragen
Je neemt minstens twee dagen op voorhand contact op met de Mobitwin Centrale, om de rit aan te vragen.
Dit kan via tel. 012 67 36 60.

Bij het aanvragen van een rit zijn er een aantal noodzakelijke gegevens nodig:

  • Op welke datum moet je vervoerd worden?
  • Om hoe laat moet je opgehaald worden?
  • Moet de chauffeur wachten of op een later uur je terug komen ophalen?
  • Waar moet je naartoe (adres)? (Het volledige adres dien je door te geven!!)
  • Moet er een rolstoel vervoerd worden?

De verantwoordelijke van de Mobitwin Centrale zal dan contact opnemen met een vrijwillige chauffeur die beschikbaar is om de rit uit te voeren.  Er mogen geen afspraken rechtstreeks met de chauffeur gemaakt worden. Indien dit niet nagekomen wordt, zal uw lidmaatschap ingetrokken worden!
De verantwoordelijke zal je dan terugbellen om de rit te bevestigen.

Wat heb je nodig?

  • jouw meest recente aanslagbiljet van de belastingen óf een rekeningafschrift van jouw inkomen
  • als je de verhoogde tegemoetkoming geniet, bezorg ons dan een klevertje van de mutualiteit

Bedrag

Als alleenstaande betaal je een lidgeld van 12 euro per jaar (€ 6,00 vanaf 01 juli) en als koppel of samenwonenden bedraagt het lidgeld 18 euro per jaar (9 euro vanaf 1 juli).
Je ontvangt een overschrijvingsformulier per post als je voldoet aan de voorwaarden en het inschrijvingsformulier ingevuld en ondertekend is.

Aan de vrijwillige chauffeur betaal je een vergoeding van 44 eurocent per gereden kilometerDe chauffeur begint de kilometers te tellen vanaf het moment dat hij thuis vertrekt tot dat hij terug thuis is. Deze vergoeding gaat integraal naar de chauffeur die hiermee zijn kosten dekt.

Voor ritten onder de 10 km moet een vast forfait betaald worden van 4,40 euro.

De chauffeurs mogen een wachtvergoeding hanteren met volgende berekeningswijze:
Vanaf het uur van aankomst op de bestemming tot het uur van vertrek naar huis

  • het 1ste halfuur is gratis
  • vanaf het 2de begonnen halfuur: 1,50 euro
  • vanaf het 3de begonnen halfuur: 1,50 euro
  • vanaf het 4de halfuur, 2 euro per elk begonnen halfuur
  • indien de wachttijd vier keer langer is dan de enkele rijtijd, mag de chauffeur heen en weer rijden naar huis. De chauffeur verwittigt de gebruiker hier steeds van. Alle gereden kilometers worden aangerekend aan de gebruiker. De enkele rijtijd gaat in bij het vertrek van de chauffeur bij zijn eigen woning
Naar top