Heb je een overlijdensakte nodig? Doe je aanvraag meteen online.
Inhoud
Na de aangifte van een overlijden maakt een loketmedewerker een overlijdensakte op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden, vaak noodzakelijk bij het afhandelen van administratieve formaliteiten.
Heb je later een nieuwe overlijdensakte nodig? Je kunt deze op elk moment en gratis opnieuw aanvragen.
Voorwaarden
Wil je een overlijdensakte aanvragen, dan moet de persoon in België gestorven zijn. Is de persoon in het buitenland gestorven en heb je de overlijdensakte laten overschrijven bij de burgerlijke stand? Dan kun je ook de akte opnieuw aanvragen.
Een overlijdensakte kan iedereen vrij verkrijgen.
Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31 maart 2019 én jonger dan 75 jaar, wordt het recht op een overlijdensakte beperkt tot:
- de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
- de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)in de eerste graad
- de erfgenamen.
Als de akte meer dan 50 jaar oud is heeft iedereen recht op een akte:
- als de akte werd opgemaakt na 31 maart 2019
- als de akte werd opgemaakt vóór 31 maart 2019 én ouder is dan 75 jaar.
Procedure
Doe je aanvraag online
Vraag je akte online aan. Nadat je aanvraag is verwerkt, krijg je een mail met een link naar de overlijdensakte.
Vraag je de akte aan voor jezelf of een familielid in rechte lijn, bijvoorbeeld je kinderen, kleinkinderen, echtgen(o)ot(e) of grootouders, dan krijg je onmiddellijk de link.
Vraag je de akte aan voor iemand anders? Burgerzaken bekijkt of je recht hebt op de akte en houdt je verder op de hoogte.
Doe je aanvraag aan het loket
- Met afspraak in een administratief centrum naar keuze.
Je krijgt je akte onmiddellijk mee.
Wat meebrengen
Je hebt je identiteitskaart of verblijfskaart nodig.
Kostprijs
Het aanvragen van een overlijdensakte is gratis.
Veelgestelde vragen
Kan ik als niet-Belg online een overlijdensakte aanvragen?
Ja. Je hebt wel een elektronische verblijfskaart nodig.
Ik heb mijn overlijdensakte nodig voor het buitenland. Wat zijn de mogelijkheden?
Informeer eerst bij de instantie die de overlijdensakte nodig heeft welk soort overlijdensakte je moet bezorgen:
- Een overlijdensakte die in het Nederlands is opgesteld.
- Een internationale overlijdensakte. Dat is geen vertaling van het origineel, maar een akte die voorzien is van internationaal overeengekomen codes.
- De vertaling van je originele overlijdensakte. Dat is een letterlijke vertaling van de akte.
- Moet je je overlijdensakte aan een overheid van een ander land van de Europese Unie afgeven, dan volstaat een vertaaldocument. Je vraagt het telefonisch aan in een administratief centrum naar keuze.
- Aanvaardt de buitenlandse overheid het vertaaldocument niet of heb je je overlijdensakte nodig voor een land van buiten de Europese Unie, dan moet je een beroep doen op een beëdigd vertaler. In de databank van FOD Justitie kan je zelf een beëdigde vertaler zoeken.