Ken je de pin- en/of pukcode niet meer van je identiteitskaart? Vraag ze opnieuw aan.
Dienst burgerzaken Tongeren: maak een afspraak
Dienst burgerzaken Borgloon: tel. 012 67 36 73
Met je identiteitskaart kun je documenten digitaal ondertekenen en je identiteit bewijzen op het internet. Om misbruik te vermijden is die mogelijkheid, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een pincode (Personal Identification Number) en een pukcode (Personal Unblocking Key).
Je krijgt de pin- en pukcode toegestuurd wanneer je een nieuwe identiteitskaart hebt aangevraagd.
Hoe vraag ik een nieuwe pin- of pukcode op?
Je weet je pincode niet meer, maar je hebt wel nog je pukcode
Weet je je pincode niet meer of wil je je pincode deblokkeren, omdat je bijvoorbeeld driemaal een foute pincode hebt ingegeven, maar heb je wel je pukcode nog? Dan kun je de pincode van je identiteitskaart meteen laten (her)activeren via de snelbalie.
Je weet zowel pincode als je pukcode niet meer
Dateert je identiteitskaart van vóór 10 mei 2021?
- Je vraagt online nieuwe codes aan via de Federale Overheidsdienst of via ons thuisloket
- Je vraagt nieuwe codes aan via de snelbalie
Afhalen doe je 3 weken later, je krijgt hiervoor een brief.
Dateert je identiteitskaart van 10 mei 2021 of later?
Laat je pincode direct aanpassen via de snelbalie
Wat meebrengen
Je hebt je identiteitskaart nodig.
Kostprijs
Veelgestelde vragen
Kan ik de pincode van mijn identiteitskaart wijzigen?
Ja dat kan online met de eID viewer.
- Meld je aan met je identiteitskaart
- Ga naar ‘Kaart/PIN’
- Kies voor ‘Pincode wijzigen’
Ik heb nieuwe codes aangevraagd, maar ik kan ze niet onmiddellijk afhalen. Wat moet ik doen?
De dienst burgerzaken bewaart je codes 3 maanden. Heb je ze dan nog niet afgehaald, dan moet je ze opnieuw aanvragen.