- De slokkers in mijn straat zijn verstopt naar aanleiding van de modder.
Is de slokker in uw straat verstopt? Meldt dit dan asap via werkenmal@stadtongeren.be . Geef de exacte locatie mee in uw mail door een goede omschrijving of eventueel een foto. - De aansluitingen van de rioleringen zijn fout verlopen?
Bij het aanleggen van nieuwe riolering gebeuren er na de aanleg altijd een aantal proeven. Enerzijds zijn dit waterproeven ter controle van de lekkages, anderzijds gebeurt er een camera-inspectie voor de controle van de huisaansluitingen en eventuele schade aan de binnenkant van de buizen. Wanneer er onregelmatigheden worden vastgesteld tijdens deze proeven dan moeten de nodige herstellingen gebeuren om deze weg te werken. De aansluitingen zijn nu in orde. - Tegen wanneer (timing) moet ik zelf maatregelen treffen aangaande de riolering?
De Vlaamse wetgeving voorziet dat wanneer er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt dat iedereen zijn afvalwater moet scheiden van zijn regenwater. Van zodra de huisaansluitputjes staan kan u de afkoppeling op privéterrein realiseren. Best doet u dit zo spoedig mogelijk, maar u krijgt hier enkele maanden de tijd voor. Alvorens er boetes opgelegd worden krijgt u sowieso nog een waarschuwingsbrief en pas daarna wordt een pv opgemaakt. - De afkoppelingsdeskundige is nog niet bij ons langs geweest.
We hebben deze opmerking doorgegeven aan Infrax en zij hebben op hun beurt de afkoppelingsdeskundige op de hoogte gebracht. Weldra zal de afkoppelingsdeskundige bij u langskomen. Als u niet aanwezig bent laat hij een briefje achter in uw brievenbus. - Wat is de maximum diepte van de aansluitingsputjes? En worden deze op privé of openbaar domein geplaatst?
Infrax garandeert een minimale diepte van 80 cm voor de huisaansluitputjes. In functie van de diepte van de riolering, de mogelijkheid tot opstuwing van het water, ligging van nutsleidingen,… kunnen de putjes dieper geplaatst worden. Wanneer dit technisch niet mogelijk is en de privé-aansluitingen zouden toch dieper liggen dan moet er een pomp geïnstalleerd worden om het niveauverschil op te vangen.
De huisaansluitputjes worden in theorie net over de rooilijn (grens privé-openbaar) geplaatst. Wanneer dit echter niet mogelijk is, kan het ook gebeuren dat de putjes op het openbaar domein voorzien worden. - Er wordt veel vuil achtergelaten op de werf: blikjes, verpakkingsmateriaal,…. Maar ook restanten van de werf zoals pvc buizen,….
De aannemer werd hierop gewezen en zal minstens 1 maal per week de werf controleren en laten opruimen. - Is het water van de kraan nog drinkbaar?
Na het uitvoeren van de werken aan de waterleiding is het mogelijk dat het water soms wat verkleurt (een lichte, ongevaarlijke vervuiling) of “bruist” (ontsmettingsproduct). In het eerste geval laat u best het water even lopen en dan zou het water terug helder moeten zijn. In het tweede geval moet u niets doen. In beide gevallen is er hoe dan ook geen gevaar voor de gezondheid. Wanneer dit toch het geval is brengt De Watergroep u uiteraard hiervan op de hoogte. Vooraleer een nieuwe (al dan niet tijdelijke) waterleiding in dienst gaat gebeuren er altijd staalnames om de kwaliteit te garanderen. - Kunnen de straten waar men nog niet aan het werk is ook geborsteld worden? Kan ook de parking geborsteld worden?
We hebben de aannemer gevraagd om na de vorstperiode de wegen rond het project te borstelen. - Probleem met voetgangersdoorgang: het is onveilig en soms ook onmogelijk om veilig langs de werf te kunnen wandelen.
De aannemer werd meermaals gewezen op het toegankelijk houden van de werf. Doordat meerdere aannemers (nutsmaatschappijen en hoofdaannemer) gelijktijdig moeten werken is dit misschien niet altijd het geval geweest. Deze situatie zou echter aanzienlijk moeten verbeteren nu de riolerings- en nutsleidingswerken quasi afgewerkt zijn. - De stoep van ‘Op het Hofken’ is stuk gereden door Swennen.
We hebben Swennen hierover aangesproken, de stoepen zullen hersteld worden in hun oorspronkelijke toestand. - Wat zijn de resultaten van de waterproeven?
Binnen het project waren er een aantal slechte proeven. Deze problemen zijn ondertussen opgelost en de proeven zijn positief. - Komen er nieuwe lantaarnpalen in de Kruisvindingsstraat?
Ja in de Kruisvindingsstraat komen nieuwe lantaarnpalen. - Ik ondervind problemen met trillingen in mijn woning.
Iedereen die eventuele schade ondervindt van de werken (al dan niet veroorzaakt door trillingen) raden we aan om contact op te nemen met zijn verzekeraar om dit aan te geven. Er zal dan onderzocht worden of deze schade het gevolg is van de werken en als dit het geval is wordt de schade vergoed. - De klinkers of kasseien voor mijn woning werden opgebroken, worden deze ook teruggeplaatst?
Als er klinkers of kasseien op het privédomein opgenomen of weggezakt werden/zijn in functie van de werken dan wordt dit terug hersteld naar de oorspronkelijke toestand. - Graag tijdig communiceren wanneer de beton gestort wordt aan de parochiezaal, is van belang voor het organiseren van activiteiten en verhuur van de zaal.
De aannemer werd nogmaals gevraagd om bij de verschillende handelszaken en de parochiezaal zeker duidelijk te communiceren wanneer de toegankelijkheid niet gegarandeerd kan worden. Vanzelfsprekend krijgt elke bewoner een brief wanneer hij of zij geen toegang heeft tot de woning. - Bij vriesweer was het een gevaarlijke situatie aan de school. Er was toen niet gestrooid.
We hebben dit doorgegeven aan onze strooidienst zodat dit zeker meegenomen kan worden op de strooiroute bij vriesweer. - Hoe verloopt de ophaling van het het huisvuil?
Graag de dag (voor de dag van ophaling) uiterlijk om 14 uur het afval buiten zetten. De aannemer verzamelt het afval en plaatst dit op de hoek van de straat. Gelieve uw GFT-bak te voorzien van het huisnummer om verwisseling te voorkomen bij het terugplaatsen van de bakken voor uw woning. - Wanneer wordt de wegenis aan de school aangelegd?
We werken hier in twee fases. Na 1 mei start fase 2. De school blijft steeds bereikbaar voor de schoolbus en voor de ouders van de leerlingen. - De verlichtingsarmaturen ter hoogte van het parochiezaaltje zijn al een tijdje stuk.
Wij hebben dit doorgegeven aan Infrax. Zij hebben in principe 3 weken de tijd om dit te herstellen. - Wanneer worden de verlichtingspalen in de Waterstraat geplaatst?
De verlichtingspalen in de Waterstraat worden geplaatst nadat de onderlaag van de asfalt geplaatst is. - We ontvangen graag meer digitale nieuwsbrieven.
De 1ste nieuwsbrief bent u nu aan het lezen. U zult vanaf nu maandelijks een nieuwsbrief ontvangen of volg ons op facebook. Bij specifieke vragen mag u zich ook steeds richten aan werkenmal@stadtongeren.be . - Het is niet duidelijk waar de werfleider zit (locatie) en kunnen er geen openingsuren opgehangen worden?
De werfkeet bevindt zich in de oude school op het kruispunt van de Viséweg en de Millerweg. Openingsuren koppelen is niet mogelijk. Wanneer u de werfleider niet op de werf kunt vinden, kunt u best naar deze locatie gaan. Bij afwezigheid zal er een telefoonnummer op de deur hangen zodat u alsnog de werfleider kunt bereiken. - Kan er geen briefje met contactadressen bedeeld worden?
U kunt de contactadressen terugvinden onderaan in deze nieuwsbrief. - Kan er specifiek gecommuniceerd worden wanneer er voor de deur gewerkt wordt?
U ontvangt een briefje in de bus wanneer uw woning niet bereikbaar zal zijn. - De woningen gelegen langs de Viséweg werden niet geïnformeerd betreffende de aansluitingen via de Waterstraat?
Alle bestaande aansluitingen op de Waterstraat werden overgenomen op de nieuwe DWA leidingen. - Wat betekenen de groene markeringen op de Waterstraat?
De markeringen zijn merktekens mbt het uitvoeren van de werken. - Stand van zaken van de Waterstraat tussen de Waterkasteelstraat en Viséweg? Gaat hier iets gebeuren?
Het wegenisproject stopt ter hoogte van de Waterkasteelstraat omdat in het deel verderop reeds eerder rioleringswerken uitgevoerd werden. Er zullen hier wel enkele aanpassingen aan de nutsleidingen gebeuren. Zij plaatsen namelijk nieuwe kabels die nog een stuk verder door lopen. - Blijf ik toegang hebben tot mijn woning?
We proberen de toegang tot uw woning maximaal te garanderen. Te voet is de woning normaal ten alle tijden bereikbaar. Met de wagen kan u soms last ondervinden, maar dan wordt u daarvan op voorhand dmv een brief op de hoogte gebracht. - Op welke basis is de gunning gebeurd? Enkel op prijs of ook op kwaliteiten/termijnen?
Bij een standaard openbare aanbesteding gebeurt de aanbesteding steeds op basis van de laagste inschrijver. In het bestek worden uiteraard wel termijnen opgelegd waarmee de aannemer akkoord gaat bij de inschrijving. Indien deze termijnen niet gehaald worden zullen er boetes toegepast worden.
Het kwaliteitsaspect wordt nauwlettend bewaakt door de verschillende toezichters. - De signalisatie betreffende omleidingen enz… zijn soms hinderlijk opgesteld (vb. oranje infoborden) en er staat veel signalisatie. De omleidingsborden beter op mekaar afstemmen?
Tweewekelijks vindt er een controle van de werfsignalisatie plaats om te weten of alle signalisatie nog steeds op elkaar afgestemd is en correct staat. Dit is een continu aandachtspunt. - De mensen weten niet altijd langs waar ze hun woning het makkelijkst kunnen bereiken?
Tijdens de werkuren is dit moeilijk te voorspellen. Buiten de werkuren en in het weekend is er steeds een doorgang langs beide zijden. - Veiligheid voor de kinderen aan de school!
Er zijn afspraken met de eigenaar (van het private eigendom tegenover GBS Mal) gemaakt om de voetgangersdoorgang tussen Heldenstraat en de school te scheiden van de werfzone + verdere stavaza hieromtrent. - De inplanting van de bushalte ter hoogte van de parking is gevaarlijk (voorbijsteken in de bocht).
Ter hoogte van de bocht is het verboden om in te halen. Het halteren van een bus duurt ook maar even dus er is zeker geen noodzaak om hier in te halen. In de bocht worden de rijstroken duidelijk afgebakend met markeringen en reflectoren. - Wijzigt het niveau van de straat (afwatering naar de woning)?
Plaatselijk is het mogelijk dat het niveau in uw straat wijzigt. Spreek de aannemer hierover gerust aan.
Contact: werkenmal@stadtongeren.be